Main Menu

Zbliża się 1 lipca i nowy system gospodarką odpadami w całej Polsce. Kilka pytań i odpowiedzi

Facebooktwitterlinkedin

odbior-smieci

Czas płynie nieubłaganie i pozostały już tylko dwa tygodnie do 1 lipca. Zarówno mieszkańcy jak i włodarze wszystkich miast i gmin z pewnym niepokojem czekają na zmianę systemu. Dla wielu Was to pewnie niepotrzebne zamieszanie, dla niektórych warunki korzystniejsze a dla innych mniej korzystne. Postaram się rozwiać kilka wątpliwości.

Dlaczego w Ząbkach nakładamy nowy podatek na mieszkańców?

Nowy system nie jest wymysłem władz lokalnych. Od pierwszego lipca 2013 roku zaczyna obowiązywać w całej Polsce. Nowa ustawa sejmowa nakłada obowiązek wdrożenia nowego systemu przez gminy oraz mówi, że system powinien być w całości sfinansowany przez ten “nowy podatek”. Miasta i gminy nie mogą na tym systemie zarabiać.

Skąd tak wysokie koszty w Naszym Mieście? Miesięcznie 28 złotych za gospodarstwo domowe!!

No cóż. Kwota prawdopodobnie dla niektórych mieszkańców budynków wielorodzinnych jest większa niż do tej pory, dla większości znowu mniejsza. Rada Miasta w Ząbkach na wielu posiedzeniach komisji oraz na trzech posiedzeniach plenarnych długo rozważała wybór systemu.

Radni zdecydowali się podjąć właśnie to rozwiązanie (opłata za gospodarstwo domowe) uznając za najprostsze w składaniu deklaracji, najprostsze w egzekwowaniu i wyliczaniu opłaty, najbardziej stabilne (zmiany ilości osób w trakcie roku nie wpływają na wysokość podatku), najbardziej prorodzinne (promujące rodziny wielodzietne), najmniej kontrowersyjne (nie ważne ile osób jest zameldowanych a ile z nich faktycznie zamieszkuje w gospodarstwie domowym).

Nadmienię, że właśnie system opodatkowania za gospodarstwo domowe (ten który jest w Ząbkach) został na ostatnim konwencie wójtów i burmistrzów u Wojewody Mazowieckiego wskazany jako najbardziej optymalny. Pozostałym gminom zasugerowano w przyszłości przejście właśnie na to rozwiązanie.

Dlaczego w blokach musimy płacić 56 złotych za gospodarstwo domowe?

To nie prawda. Nie musicie Państwo tyle płacić. Stawka 56 złotych to stawka za odbiór odpadów zmieszanych bez segregacji. Jeżeli w Waszym osiedlu tak powiedziano, to prawdopodobnie dlatego, że Wasz zarządca chce sobie uprościć zadanie i nie mieć kłopotu z pilnowaniem poszczególnych mieszkańców.

W przypadku wspólnot mieszkaniowych (budynki wielorodzinne), zarządca wypełnia jedna deklarację za wszystkich swoich mieszkańców. Jest to prawdopodobnie najsłabszy punkt nowej ustawy śmieciowej, gdyż niejako powstaje odpowiedzialność zbiorowa. Jeden mieszkaniec mieszający śmieci zrobi kłopot całemu osiedlu. Niestety nie ma na to rozwiązań prawnych. Zarządcy wspólnoty mają prawo między swoimi mieszkańcami ustalić inny podział opłaty, gdyż opłata jest naliczana łącznie na całą wspólnotę.

Mając ten słaby punkt na uwadze, będziemy rozsądnie podchodzili do mam nadzieję sporadycznie zdarzających się problemów.

Skąd w takim razie wzięło się 28 złotych?

Kwota 28 złotych na gospodarstwo domowe jest kwotą szacunkową, która według naszych wyliczeń pozwoli na zbilansowanie się całego systemu. Miasto posiada wiedzę na temat ilości odbieranych odpadów z terenu Ząbek. Każda firma działająca w naszej gminie składa systematyczne sprawozdania z ilością odpadów i ich rodzajem.

Prognozując ilość odpadów od 1 lipca, tą ilość odpadów za poprzednie okresy proporcjonalnie powiększyliśmy o naturalny wzrost, powiększyliśmy o ilość odpadów którą Miasto Ząbki zbiera z okolicznych rowów, terenów zieleni, okolic koszy publicznych czy nawet zbieraną z okolicznych lasów (wszystko to co, jest wyrzucane bez-umownie). Uwzględniliśmy również niewielki wzrost ilości odpadów w pierwszym okresie funkcjonowania systemu, gdyż spodziewamy się, że wielu mieszkańców po prostu będzie miała okazję “wyczyścić” strychy i piwnice z dawna zalegających tam przedmiotów.

Z drugiej strony, śledziliśmy ceny usług świadczonych przez firmy z branży śmieciowej. W tym momencie musieliśmy uwzględnić również fakt zmiany systemu śmieciowego od strony przedsiębiorstw jak np.

  • każdy zmieszany odpad nie może trafić bezpośrednio na wysypisko. Wszystkie śmieci tego typu w całej Polsce mogą trafić jedynie do Regionalnych Instalacji Przetwarzania Odpadów Komunalnych (RIPOK). Ilość tych instalacji jest bardzo ograniczona i są one wskazane na specjalnej liście. Zatem śmieci z Ząbek mogą trafić jedynie do tych najbliższych a nie koniecznie do najtańszych. Spowodowało to, że dotychczas istniejące i działające instalacje, które nie znajdują się na liście i nie mają statusu RIPOK, z dniem 1 lipca nie mogą świadczyć takich usług.
  • odpady w PIPOKu są sortowane ręcznie i mechanicznie. Frakcja która zostanie i nie nadaje się już do dalszego przetwarzania musi być poddana tzw. biologicznej stabilizacji i dopiero w takiej formie morze być wywieziona na wysypisko śmieci.
  • z dniem 1 lipca wchodzą nowe obowiązkowe do zagospodarowania przez gminę frakcje i odpady. Każdy będzie mógł oddać sprzęt wielkogabarytowy (np. meble), elektrośmieci (komputery, sprzęt AGD), zużyte opony, odpady bio-degradowalne (liście, trawa) i wiele innych.

Oczywiście, że trudno z wyprzedzeniem mówić w stu procentowej pewności o dokładnej ilości śmieci czy pewnych kwotach ale taka kalkulacja musiała być sporządzona. Po otwarciu przetargu mogę powiedzieć, że faktyczne ceny świadczonych usług przez firmy w porównaniu z przewidywanymi przez Miasto Ząbki, są o ok 3-5% wyższe. Można powiedzieć, że mieści się to w granicach błędu.

Kwota 28 złotych w dużym uproszczeniu wyszła z takiej operacji:

  • kwota podatku = ilość odpadów x cena za jednostkę odpadów / ilość gospodarstw domowych

Co z osobami, które nie złożyły deklaracji w odpowiednim czasie?

Termin składania deklaracji był wyznaczany nawet trzy krotnie. Szacuję, że do tej pory niespełna 50% gospodarstw domowych taką deklarację złożyło. W przypadku pozostałych gospodarstw domowych Miasto Ząbki będzie musiało wszcząć postępowanie administracyjne i z urzędu wyznaczyć wysokość podatku. W tym przypadku będzie przyjmowana kwota wyższa 56 zł miesięcznie (jak za śmieci zmieszane). Dotyczy to prawdopodobnie ponad 10,000 gospodarstw domowych. Do każdego będziemy musieli wysłać najpierw postanowienie o wszczęciu postępowania a po jego zakończeniu decyzję administracyjną. Jest to dla nas olbrzymia ilość pracy. Zważywszy, iż w chwili obecnej podatkiem śmieciowym zajmuje się tylko jedna osoba a koledzy z pracy w wolnym czasie jej bardzo pomagają.

Złożyłem deklarację, kiedy dostanę decyzję o wysokości podatku?

Niestety przepis ustawy nie przewiduje wysyłania decyzji o wymiarze podatku co roku, tak jak to jest np. w przypadku podatku od nieruchomości. Trzeba samemu pamiętać o wysokości podatku jaki się zadeklarowało i wpłacić go w terminie na wskazane konto urzędu.

Na jaki numer konta mam wpłacić tą opłatę i do kiedy?

Jeszcze w czerwcu będzie przeprowadzona dwukrotna akcja informacyjna. W pierwszej ulotce znajdą Państwo ogólne informacje o segregowaniu, rodzajach pojemników itp. W drugim materiale będziecie Państwo poinformowani o numerze konta na jaki należy wpłacać podatek oraz terminach płatności.

Uwaga. Będą przydzielane indywidualne numery rachunków, zatem nie należy wpłacać na numer sąsiada lub innej osoby – tylko i wyłącznie na swój własny numer. Jeżeli do 10 lipca taka informacja do Was nie dotrze bo np. się zagubiła, wyślijcie wtedy e-mail z prośbą o przesłanie Wam tego numeru rachunku podając swoje personalia. Można się również udać bezpośrednio do Urzędu Miasta.

Co się stanie jeżeli nie będę płacił tej opłaty/podatku?

Cały system ma bilansować się właśnie z tych opłat. Ustawodawca (Sejm) w tym przypadku gminom nadał szczególne uprawnienie do egzekucji. W przypadku powstania zaległości, ustawa wskazuje, że gminy powinny od razu wszczynać postępowanie egzekucyjne i to nawet bez udziału komornika. Każda gmina będzie mogła ściągać tą należność bezpośrednio np. z konta bankowego, od pracodawcy itp.

W praktyce, pewnie będziemy starali się Państwa o zaległościach poinformować. Jednakże, duża ilość osób z zaległościami może znacząco wpłynąć na płynność finansową miasta, gdyż faktury dla firm muszą być comiesięcznie opłacane a może nie być pokrycia. Dlatego egzekucja również przez gminy będzie uruchamiana.

Czy pojemniki i worki dostanę od Miasta?

W zabudowie jednorodzinnej, śmieci tzw. mokre będą musiały być przechowywane w pojemnikach, pozostałe frakcje w workach. Worki będą dostarczane przez Miasto za pośrednictwem firmy odbierającej odpady. Pojemniki każde gospodarstwo musi posiadać własne.

Oczywiście Miasto Ząbki mogłoby dostarczyć mieszkańcom pojemniki, jednak cena zakupu i tak byłaby wliczona w wysokość podatku śmieciowego. Zważywszy na fakt, że większość mieszkańców posiada własne pojemniki, nie zdecydowaliśmy się na takie rozwiązanie.

Jeżeli ktoś ma pojemnik wypożyczony, myślę, że bez problemu można go odkupić za grosze od obecnej firmy.

W budynkach wielorodzinnych odpady będą przechowywane jedynie w pojemnikach.

Źródło: robertperkowski.pl

Facebooktwitterlinkedin


« (Poprzednia wiadomość)