Main Menu

Do drzwi pukają fałszywi inkasenci! Uważaj!

Facebooktwitterlinkedin

Po oszustwach „na wnuczka”, „na hydraulika”, „na urzędnika”, coraz częściej zdarzają się „na inkasenta”. Oszuści udają pracowników Rejonu Energetycznego. Pod pretekstem odczytu stanu licznika, dają do podpisana umowę z innym operatorem lub naciągają na “żywą gotówkę”.

Nie zapłacili Państwo ostatniego rachunku za energię elektryczną – to stwierdzenie najczęściej padające z ust oszustów podszywających się pod inkasentów i próbujących wyłudzić pieniądze.

Oszuści przychodzą pod pretekstem sprawdzenia stanu licznika lub też podpisania aneksu do umowy z racji tego, że firma dostarczająca nam energię rzekomo została wykupiona. Nieświadomi niczego, wpuszczamy fałszywych inkasentów do domów. Pytają oni, czy uregulowaliśmy wszystkie należności. Gdy słyszą, że nie, proponują przyjęcie zapłaty i wystawienie rachunku. Jeśli odmawiamy, straszą odcięciem prądu. Wiele osób ulega presji i płaci. Tracą pieniądze, a za energię i tak będą musieli zapłacić. O tym, że padli ofiarą oszusta, dowiadują się, gdy otrzymują wezwanie do uregulowania zaległości. Najczęściej ofiarami są osoby starsze, ale nie tylko.

To próby oszustwa. Nasi pracownicy nie pobierają żadnych opłat w domach klientów, ani nie przedstawiają ofert sprzedaży energii i umów do podpisania – powiedziano nam w PGE.

Sygnały o takich działaniach „inkasentów” otrzymaliśmy głównie od starszych osób. Wśród oszukanych nie zabrakło także młodszych, które zabiegane i zdezorientowane działaniami rzekomych pracowników Rejonu Energetycznego, podpisały podsunięty przez nich dokument. Później okazywało się, że „aktualizacja umowy” jest tak naprawdę zupełnie nową umową z innym sprzedawcą, której podpisanie w konsekwencji oznacza dla odbiorcy często znacznie większe rachunki za prąd.

O komentarz poprosiliśmy PGE Dystrybucja Oddział w Warszawie, której podlega legionowski Rejon Energetyczny, obsługujący Ząbki.

Z informacji, jakie otrzymaliśmy wynika, że inkasenci PGE Dystrybucja mogą wyłącznie sprawdzić stan licznika i nie przedstawiają do podpisania żadnych aktualizacji czy aneksów do umów. Z całą pewnością osoby, które przedkładają odbiorcom energii rzekomą aktualizację umowy lub domagają się płatności, nie są pracownikami i nie działają w imieniu PGE Dystrybucja SA, ani też w imieniu Rejonu Energetycznego w Legionowie. Inkasent, który działa w imieniu PGE Dystrybucja i ma za zadanie sprawdzić aktualny stan licznika, dysponuje służbową legitymacją w formie plastikowej karty z logo, zdjęciem inkasenta i telefonem Rejonu, pod którym można dokonać weryfikacji.

Odczyty u klientów indywidualnych są dokonywane w cyklach rozliczeniowych, najczęściej w cyklach sześciomiesięcznych, rzadziej dwu- i jedno-miesięcznych. Poza tym takich sytuacji jest coraz mniej. Od wielu lat liczniki są montowane w skrzynkach na obrzeżach posesji lub na klatkach schodowych i ich odczyt nie wymaga kontaktu z odbiorcą. Są też sukcesywnie wymieniane na tzw. inteligentne, które „same” przesyłają dane o zużyciu energii.

Oczywiście każdy odbiorca może swobodnie wybrać firmę handlową – sprzedawcę, od której będzie kupować prąd. Jednak dostawcy energii nie można wybierać. Na terenie Ząbek jest to PGE Dystrybucja SA Oddział Warszawa Rejon Energetyczny Legionowo. PGE Dystrybucja pełni funkcję tzw. Operatora Systemu Dystrybucyjnego (OSD) na obszarze Ząbek. Działalność spółki polega na świadczeniu usług dystrybucji energii elektrycznej poprzez jej transport za pomocą sieci i urządzeń elektroenergetycznych do odbiorców końcowych. Dostawca prądu ma obowiązek dbać o sieć energetyczną i zapewnić transport energii elektrycznej do odbiorcy.

Jeśli odwiedzi nas oszust, poinformujmy policję, a także firmę dostarczającą nam energię – pozwoli to dostawcy podjąć odpowiednie kroki.

Gdy znamy starsze osoby, mieszkające same, uczulmy ich na „inkasentów” oszustów. Wytłumaczmy na czym polega oszukańczy proceder. Być może oszczędzimy im kłopotów i straty pieniędzy.

Przypominamy, sprawy licznikowe (m.in. zgłaszanie uszkodzeń liczników energii elektrycznej, podawanie stanu licznika, itp.) zgłaszamy pod telefon 22 767 5133.

Facebooktwitterlinkedin