Main Menu

Trasie Świętokrzyskiej daleko do Ząbek

Facebooktwitterlinkedin

trasa-swietokrzyska

Trasa świętokrzyska to droga zaprojektowana przez prapra… lub praprapradziadów. Projekt powstał przed 1939 rokiem i dopiero teraz doczekał się realizacji. Przedwojenny projekt zakładał połączenie centrum stolicy z terenami rekreacyjnymi w Mieście Ogrodzie. Budowa trasy trwa. Kiedy trasa ta połączy Ząbki z Warszawa?

Od kilku tygodni śledzimy spektakularne wręcz działania drogowców przy budowie kolejnego odcinka trasy świętokrzyskiej. Wsuwali gotowe konstrukcje tuneli w nasypy kolejowe. Ostatni, ważący prawie 3,2 tys. ton element konstrukcji tunelu na miejsce docelowe wjechał w połowie września. Było to możliwe dzięki wózkom hydraulicznym, które miały aż 408 kół – w sumie! Drogowcy odtworzyli już infrastrukturę kolejową, która została naruszona podczas prac budowlanych. Pociągi relacji Warszawa-Gdynia mogą kursować bez przeszkód. W grudniu tego roku otwarta dla ruchu zostanie ulica Zabraniecka. Gotowy odcinek Trasy Świętokrzyskiej od Kijowskiej do Zabranieckiej powinien być oddany do użytku za rok – we wrześniu 2017 roku.

Kolejne odcinki Trasy Świętokrzyskiej znajdują się w różnej fazie przygotowań.

– W tym roku chcemy rozpocząć prace na budowie odcinka od Zamoyskiego do Targowej. Kolejny odcinek – od Targowej do Kijowskiej jest na razie w fazie projektu. Do końca roku planujemy uzyskać pozwolenie na budowę – mówi rzeczniczka ZMiD Małgorzata Gajewska.I tylko nic nie wiadomo o odcinku do Ząbek.

A kiedy do Ząbek?

Warszawscy urzędnicy nic nie mówią o ostatnim odcinku trasy Świętokrzyskiej po tej stronie Wisły, odcinku od Zabranieckiej do granicy z Ząbkami. Ten odcinek jest kluczowy nie tylko dla mieszkańców Ząbek i powiatu wołomińskiego lecz również dla wielu mieszkańców Targówka czy Bródna. Pozwoli na szybkie dotarcie do Dworca Wschodniego, a docelowo do Centrum Warszawy. To blisko 3,5 km odcinek drogi. Tylko i aż. Władze powiatu wołomińskiego deklarują, że gdy tylko Warszawa ruszy z budową tego odcinka oni ruszą z budową nowej drogi DW 634. Drogi, która w Ząbkach zmieni przebieg. Nie będzie już prowadziła starymi ulicami miasta: Skorupki, Piłsudskiego, Łodygową. Jej przebieg został dawno wytyczony i w Ząbkach pod tę inwestycję są zostawione grunty. Nowa droga zyska nowy przebieg od ronda w Zielonce. Przetnie las i „wyjdzie” w okolicach ronda na ul. Sikorskiego, dalej poprowadzona zostanie do ul. Szwoleżerów, przetnie tę ulicę i poprowadzi do ul. Andersena. Wzdłuż cmentarza, przetnie ul. Piłsudskiego i pomknie do granicy z Warszawą. Droga o szerokości 7 metrów w każdą stronę, dwie nitki na każdej jezdni, z chodnikami, ścieżką rowerową i pozostawionym pasem pod tramwaj. Kto wie może za kilka, kilkanaście lat gdy będzie budowana ta droga, będą również pieniądze na budowę trasy tramwajowej.

I tylko cierpliwości mieszkańcy Ząbek. Kto wie jak długo będziemy czekali na tę inwestycję. Bo o tym, że ta droga jest niezbędna wiedzą wszyscy. Pytanie tylko kto za nią lobbuje i jak dług jeszcze nowa droga będzie tylko w planach.

Facebooktwitterlinkedin