Tłok w autobusach linii 199
W związku z przeniesieniem Ząbek na początku kwietnia bieżącego roku z I strefy biletowej KM do II, duża liczba mieszkańców postanowiła zmienić środek transportu na autobusy ZTM linii 199, na którą wciąż obowiązuje I strefa biletowa. Następstwem tego jest duży tłok w autobusach. Zdarza się również, że w porannych godzinach szczytu, nie wszystkim pasażerom udaje się wsiąść do autobusu. Sprawdziliśmy jak to wygląda w rzeczywistości i zadaliśmy pytanie ZTM Warszawa, co zamierza w tej sprawie zrobić.
W ubiegłym tygodniu wysłaliśmy zapytanie do ZTM w sprawie tłoku w autobusach linii 199:
“Redakcja naszego portalu otrzymuje liczne informacje nt. codziennego tłoku w autobusach linii 199 na terenie miasta Ząbki. Sprawdziliśmy to i okazało się, że na niektórych przystankach, pasażerowie nie są w stanie dostać się do autobusu.
- Czy ZTM Warszawa również otrzymywała podobne sygnały?
- Czy ZTM Warszawa planuje zwiększenie częstotliwości kursowania linii 199 w godzinach szczytu?”
Nie były to jednak jedyne zadane pytania.
W 2008 r. do wiadomości została podana informacja o planowanym powstaniu linii tramwajowej wiodącej od Dworca Wschodniego do Południowej części Ząbek. Wówczas pozytywne opinie na ten temat wyrazili zarówno Burmistrz Dzielnicy Targówek, jak i Prezes Zarządu Tramwaje Warszawskie Sp. z o.o. Do tej pory jednak niewiele się od tamtego czasu zmieniło.
Sam pomysł trasy łączącej Ząbki Południowe z Pragą Północ byłby idealnym rozwiązaniem dla tysięcy mieszkańców ulicy Powstańców, Szwoleżerów, okolic i nie tylko. Dlatego zadaliśmy pytanie o możliwość przedłużenia trasy linii autobusowej 170, której obecna trasa kończy się na przystanku Elsnerów. Gdyby autobusy tej linii dochodziły właśnie w rejony Ząbek Południowych, linia zapewne cieszyłaby się dużą popularnością. Mieszkańcy zyskaliby wtedy bezpośrednie połączenie z Dworcem Wileńskim lub Rondem Starzyńskiego.
Niestety. W odpowiedzi ZTM Warszawa na powyższe pytania czytamy:
“Oczywiście znamy problem i monitorujemy sytuację – od tygodnia prowadzimy pomiary na linii 199. Wpływ na napełnienie pojazdów ma związek z przesunięciem stacji Ząbki do II strefy biletowej i przesiadką części pasażerów do autobusów. Ze względu na brak taboru nie planujemy zwiększenia częstotliwości kursowania linii 199 i przedłużenia trasy linii 170. Pracujemy nad rozwiązaniami, które uporządkują kwestie związane z funkcjonowaniem dwóch różnych stref w Ząbkach.“
Na chwilę obecną, ZTM nie chce zdradzić, jakie mają to być rozwiązania.
Dla potwierdzenia problemu, wybraliśmy się dzisiaj na trasę linii 199 wzdłuż ulicy Batorego w kierunku Placu Hallera.
Na przystanku Wyspiańskiego, przy Gimnazjum Nr2 czekała dosyć spora liczba pasażerów. Tuż przed przybyciem autobusu 199, pojawił się Darmobus linii Z-1. Wyszła z niego liczna grupka dzieci, która udała się w stronę szkoły. Na dalszą podróż tym środkiem transportu zdecydowało się zaledwie kilka osób. Nieco później zza zakrętu ulicy Batorego wyłonił się autobus ZTM. Gdy drzwi się otworzyły wszyscy pozostali na przystanku rozpoczęli próbę dostania się do środka. Szczęśliwie wszystkim udało się wsiąść do autobusu. Niezwłocznie udaliśmy się dwa przystanki dalej.
Zmierzając na przystanek Sosnkowskiego, na przystanku Hallera zauważyliśmy cztery osoby wyglądające autobusu. Jak się okazało, wszyscy oczekujący dostali się środka. Sytuacja znacznie gorzej wyglądała na przystanku Sosnkowskiego. Pięć osób musiało biegać od drzwi do drzwi w poszukiwaniu miejsca, aby się wcisnąć. Z wielkim trudem jednak się udało. Po brzegi wypełniony i znacznie obciążony autobus ruszył w dalszą podróż.
Fakty potwierdzają, że problem komunikacji w Ząbkach jest obecnie jednym z najważniejszych. Niestety Darmobusy nie zaspokajają w pełni potrzeb osób chcących dostać się głównie w okolice Dworca Wileńskiego. Zlikwidowanie linii X dodatkowo pogorszyło i tak trudną sytuację związaną z przeniesieniem Ząbek z I strefy biletowej KM do II, a tym samym znacznym zwiększeniem kosztów podróżowania pociągiem.
Miejmy nadzieję, że zarówno ZTM Warszawa jak i UM Ząbki zaproponują rozwiązania, które rozwiążą problem.
[nggallery id=84]
Przygotował: P.Strzałkowski
Fot.: P. Strzałkowski