Wspólny głos Powiatu, Miast i Gmin ws. modernizacji naszej trasy kolejowej
W najbliższych miesiącach ruszą gruntowne prace modernizacyjne na linii kolejowej Rail Baltica , na odcinku Warszawa Rembertów – Zielonka – Sadowne. Wspólny, mocny głos Powiatu, Miast i Gmin leżących na szlaku kolejowym w tej ważnej dla mieszkańców powiatu sprawie został skierowany do najwyższego kierownictwa PKP Polskie Linie Kolejowe S.A na spotkaniu zorganizowanym przez Starostę Wołomińskiego Piotra Uścińskiego.
Na zaproszenie Starosty Piotra Uścińskiego przybyli na salę konferencyjną wołomińskiego starostwa i wzięli udział w merytorycznej dyskusji Członek Zarządu PKP PLK S.A. i jednocześnie Dyrektor ds. utrzymania infrastruktury Józefa Majerczak, Dyrektor Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK S.A. Krzysztof Groblewski, Dyrektor Projektu PKP PLK S.A. Jerzy Korzeniowski oraz Jan Telecki, Dyrektor PKP PLK S.A Zakład Linii Kolejowych w Warszawie.
– Obok planowanych udogodnień powstają także problemy. Dlatego potrzebne są konsultacje, opinie dotyczące przebudowy, rozwiązań technicznych, aby ich można było uniknąć – mówił na wstępie prowadzący spotkanie Piotr Uściński.
Starosta zgłosił w dyskusji wniosek o rozważnie m.in. takiego zaprojektowania prac modernizacyjnych by była możliwa budowa długiej bezkolizyjnej ścieżki rowerowej wzdłuż torów. Kolejnym postulatem jest założenie w projekcie konkretnych miejsc na parkingi P+R – tak, aby w momencie ich powstania, nie trzeba było wykonywać dodatkowych prac, niepotrzebnie coś zmieniać. – Niezbędne są tu wytyczne Polskich Linii kolejowych dla projektantów linii.– mówił Starosta.
– W trakcie dyskusji zdiagnozowano dwa duże problemy – brak w projekcie wiaduktu na drodze 634 w Tłuszczu oraz powstanie utrudnień dla ruchu w Zielonce. Są też mniejsze problemy i postulaty, ale także ważne. Nie jest ich aż tak dużo jak na cały powiat – można dojść do konsensusu. – Uzyskanie konsensusu społecznego w znakomity sposób ułatwi tą inwestycję. – My spoglądamy na tą inwestycję także z perspektywy ułatwiania mieszkańcom życia. – mówił Poseł Jacek Sasin.
– Celem spotkania było, aby zarząd PKP PLK wiedział, że są problemy i gdy przyjdzie już do uzgodnień z wykonawcą, nikt nie był nimi zaskoczony. Oczekujemy analiz, projektów, odpowiedzi. Oczekujemy pozytywnego podejścia i próby znalezienia dobrych, dogodnych rozwiązań. – mówił Starosta Piotr Uściński. – Jeżeli jest możliwość skorzystania z większych środków unijnych, które przecież nie zostały wykorzystane do końca, jeśli jest szansa, aby na tym terenie wybudować jeszcze dodatkowe obiekty i w ten sposób je sfinansować , to oczekujemy, że PLK nam w tym pomoże. My ze swej strony, jako powiat, jako gminy , deklarujemy pełną pomoc we wielu sprawach związanych z prowadzeniem tej inwestycji. Bo tak jak wielu z nas powiedziało – bardzo zależy nam na powodzeniu modernizacji naszej linii kolejowej – podsumował Piotr Uściński.
Członek Zarządu PKP PLK S.A. Józefa Majerczak stwierdziła, że do zapisanych w trakcie spotkania wniosków i postulatów PLK oczywiście się odniesie, ustosunkuje. Padła deklaracja, że w najbliższym czasie dojdzie do kolejnego wspólnego spotkania o charakterze roboczym , uszczegółowiającego te ważne zagadnienia i nasze postulaty.
Wśród wielu zaproszonych przez Starostę gości, obok Posła na Sejm RP Jacka Sasina, byli przedstawiciele samorządu powiatowego i gmin leżących na tej trasie kolejowej m.in. Przewodniczący Rady Powiatu Wołomińskiego Paweł Solis, Wiceprzewodniczący Rady Powiatu Wołomińskiego Ireneusz Maślany , Wicestarosta Wołomiński Konrad Rytel, Przewodniczący Komisji Rozwoju Gospodarczego i Rolnictwa Rady Powiatu Wołomińskiego Janusz Czarnogórski , Przewodniczący Komisji Bezpieczeństwa i Ochrony Środowiska Rady Powiatu Wołomińskiego Andrzej Olszewski , Burmistrz Wołomina Ryszard Madziar, Burmistrz Tłuszcza Paweł Bednarczyk , Wójt Klembowa Kazimierz Rakowski, Wójt Jadowa Dariusz Kokoszka, Przewodniczący Rady Miasta Zielonka Andrzej Grodzki, Zastępca Burmistrza Miasta Kobyłka Piotr Grubek, Zastępca Burmistrza Miasta Zielonka Adam Kot. Wielu z nich brało czynny udział w dyskusji, zgłaszali konkretne wnioski i postulaty dotyczące ich gmin czy też wpływające na cały powiat.
Część mieszkańców powiatu nie zgadza się na pewne rozwiązania zawarte w projekcie PKP PLK S.A. Samorządy i mieszkańcy zwracali na brak konsultacji społecznych podczas ustaleń na temat przebudowy linii przed kilku laty. Starosta mówił w trakcie spotkania, że mimo iż Powiat jest zarządcą dróg, wcześniej nie trafiły do Starostwa takie uzgodnienia. Zarówno mieszkańcy jak i władze samorządowe proponują niezbędne wg nich modyfikacje projektu, które pozwolą wpisać zmiany związane z tym przedsięwzięciem w system dróg gminnych, powiatowych i wojewódzkich. Wg wielu ta inwestycja powinna spełniać uwarunkowania także lokalne, powinna pozwalać na sprawne poruszanie się pieszych i zmotoryzowanych pomiędzy poszczególnymi częściami miast, gmin i pomiędzy miastami. Brak w niektórych miejscach nowoczesnych przejść , przejazdów bezkolizyjnych czy też nienawiązanie ich do istniejącej sieci dróg może powodować niepotrzebne utrudnienia – mimo wielu pozytywnych wartości jakie przyniesie całe przedsięwzięcie. Inwestycja o takim zakresie powinna przynieść korzyści, i w najbliższej, i w dalszej perspektywie. Dlatego trzeba uwzględniać wiele czynników. Swoje szerokie analizy przeprowadziło także Starostwo wołomińskie. M.in. stąd to spotkanie.
Pierwszy etap modernizacji linii Rail Baltica to odcinek Warszawa Rembertów – Zielonka- Tłuszcz (Sadowne). Linia zostanie dostosowana do prędkości 160 km/h w ruchu pasażerskim (docelowo do 200 km/h) i 120 km/h w ruchu towarowym. Wymieniona zostanie nawierzchnia kolejowa , sieć trakcyjna, zmodernizowane przejazdy, wybudowane tunele i wiadukty, przejścia dla pieszych, nowe perony. W Tłuszczu ma powstać Lokalne Centrum Sterowania. Na linii kolejowej ma być zainstalowana nowa samoczynna blokada liniowa – zespół urządzeń zwiększających przepustowość i zapewniających bezpieczeństwo kilku pociągom znajdującym się w tym samym czasie na szlaku.
Wg PKP PLK dzięki tej inwestycji, oprócz znacznego skrócenia czasu podróży ma zwiększyć się punktualność i poprawić komfort podróży. Poprawie ulegnie bezpieczeństwo, zmniejszy się ryzyko wypadków kolejowych. Zostanie ograniczony hałasu i drgania, wyeliminowane bariery architektonicznych dla osób niepełnosprawnych.
Projekt ma być finansowany z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013 oraz ze środków własnych PKP PLK.
Piotr Kaczorek
Rzecznik Prasowy Starostwa wołomińskiego