Main Menu

Modernizacja linii kolejowej E75 – znamy wykonawcę

Facebooktwitterlinkedin

pociagzielonka

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę na zaprojektowanie i modernizację linii kolejowej E75 Warszawa-Sadowne, w tym etap I: Warszawa Rembertów – Zielonka – Tłuszcz. Wykonawcą prac będzie konsorcjum firm w składzie: TORPOL S.A. oraz „Przedsiębiorstwo Usług Technicznych INTERCOR” sp. z o.o. oraz „POLIMEX-MOSTOSTAL” S.A.

Umowa zakłada przygotowanie projektu oraz modernizację odcinka linii Rembertów – Zielonka – Tłuszcz (Sadowne) o długości ponad 66 km. Plan robót o wartości 1 298 759 327,35 PLN (netto) przewiduje wymianę, przebudowę lub budowę wszystkich elementów infrastruktury kolejowej, jak: torów, peronów, mostów wiaduktów, urządzeń sterowania ruchem kolejowym oraz zabezpieczeń związanych z ochroną środowiska.

Władze samorządowe Zielonki w ostatnim roku uzgodniły z PKP PLK dodatkowe rozwiązania na odcinku w Zielonce, których nie ujęto w pierwotnej wersji projektu.

Projekt modernizacji w Zielonce ma wyglądać następująco:


Rozwiązania z pierwszej wersji projektu:

  •  istniejący przejazd w ulicy Kolejowej zastąpi tunel z przejściem dla pieszych
  •  wejście na perony zostanie utworzone na wysokości Miejskiego Gimnazjum. W tym miejscu będzie też funkcjonowało przejście rowerowo-piesze

Dodatkowe planowane rozwiązania wynikające z ostatnich ustaleń:

  • dodatkowy przejazd dla samochodów ma zostać zaprojektowany na wysokości ulic Przemysłowa – okolice ulicy Korczaka
  • dodatkowe przejście dla pieszych wraz z możliwością wejścia na peron ma powstać w obszarze między skrajnią peronu, a rzeką (w okolicach wysokości ulicy Dziennikarskiej)
  • rozważana jest jeszcze możliwość utworzenia przejścia rowerowo-pieszego z możliwością przejazdu pojazdów uprzywilejowanych na wysokości ulic Inżynierska-Chopina

Na odcinku Zielonka – Wołomin Słoneczna w ramach inwestycji powstanie dodatkowa para torów dla ruchu podmiejskiego. Takie rozwiązanie pozwoli na prowadzenie ruchu  pociągów dalekobieżnych i aglomeracyjnych po oddzielnych torach – w efekcie umożliwi to na sprawniejsze zarządzanie intensywnym ruchem kolejowym.

Projekt zakłada też budowę nowego przystanku Mokry Ług, przy granicy Rembertowa z Zielonką. Na razie nie jeździ tędy zbyt wiele pociągów podmiejskich, ale po remoncie być może będzie ich więcej.

Trasa Warszawa Rembertów – Zielonka – Tłuszcz (Sadowne) to część linii kolejowej E 75 która ma priorytetowe znaczenie dla ruchu kolejowego.  Jest to część transeuropejskiego korytarza wchodzącego w skład sieci TEN-T. W części kolejowej jest nazwany „Rail Baltica” – łączy Warszawę przez Kowno, Rygę, Tallin z Helsinkami. Linia jest jedynym połączeniem kolejowym Litwy, Łotwy, Estonii  z Polską i pozostałymi krajami Unii Europejskiej.

Okres wykonania umowy ustalono na 33 miesiące od daty rozpoczęcia prac.

Jednocześnie remont będzie oznaczał ogromne utrudnienia w ruchu. Łącznik Rembertów – Zielonka ma być całkowicie zamknięty na 12 miesięcy. Na odcinku Zielonka – Sadowne pociągi mają zaś jeździć po jednym torze. Z kłopotami będą więc także kursować pociągi w stronę Dworca Wileńskiego.

Podpisany kontrakt ma formułę “projektuj i buduj”, co oznacza, że prace zaczną się po kilkunastu miesiącach, po przygotowaniu dokumentacji. 

Informacja prasowa: UM Zielonka

Facebooktwitterlinkedin


« (Poprzednia wiadomość)