Main Menu

Pasażerze poznaj swoje prawa

Facebooktwitterlinkedin

Rada Warszawy podjęła uchwałę nowelizującą obowiązujący w komunikacji miejskiej regulamin przewozów. Zmieniony dokument będzie obowiązywał od 1 stycznia przyszłego roku. Wprowadzono w nim kilka istotnych z punktu widzenia pasażera zmian – m.in. dotyczących praw pasażerów.

W nowym regulaminie pojawił się paragraf 3 poświęcony temu, jakie prawa mają pasażerowie oraz jakie obowiązki wobec nich ma Zarząd Transportu Miejskiego. Dokument precyzuje, że ZTM jest zobowiązany do zapewnienia pasażerom możliwie jak najlepszej jakości świadczonych usług w zakresie:

  1. dostępu do rozkładów jazdy, informacji o kursowaniu pojazdów i warunkach przewozu osób, bagażu i zwierząt;
  2. bezpiecznych warunków podróżowania środkami lokalnego transportu zbiorowego;
  3. obsługi pojazdami dostosowanymi do potrzeb pasażerów, w tym potrzeb osób starszych, niepełnosprawnych, matek z dziećmi i innych osób mających trudności w poruszaniu się;
  4. należytej obsługi z poszanowaniem godności osobistej pasażera;
  5. zgodnego z rozkładem jazdy kursowania pojazdów przy uwzględnieniu warunków drogowych oraz sytuacji losowych;
  6. prawa do składania skarg, wniosków i odwołań oraz dochodzenia zadośćuczynienia poniesionych strat w wyniku zaniedbań leżących po stronie organizatora lub operatora.

Należy jednak pamiętać o tym, że ZTM jako organizator i operatorzy wykonujący usługi przewozowe działają w konkretnych uwarunkowaniach, miejscu i czasie.  Efekty naszych działań są uzależnione od licznych czynników, np. istniejącej infrastruktury czy dostępności środków finansowych. Nowe uregulowania w tym zakresie, jeszcze mocniej niż statut Zarządu Transportu Miejskiego czy „Strategia Zrównoważonego Rozwoju Systemu Transportowego Warszawy” obligują warszawskiego organizatora przewozów do możliwie najefektywniejszego i najsprawniejszego działania przy wykorzystaniu dostępnych środków i infrastruktury.

Warto wskazać działania, jakie podejmuje ZTM obecnie w tym zakresie, żeby prawa pasażerów w pełni respektować. Działania te są podejmowane w możliwie najpełniejszym obecnie zakresie.

Wszystkie informacje o funkcjonowaniu komunikacji miejskiej można uzyskać w Punktach Obsługi Pasażerów, które działają na niektórych stacjach metra, na lotnisku i przy Dworcu Wschodnim. Sukcesywnie będą uruchamiane nowe. Aktualnie trwają prace przygotowawcze do uruchomienia dwóch kolejnych. Powstaną na stacjach metra Imielin i Służew.

Ponadto pasażerowie bardzo często korzystają z usług całodobowej telefonicznej Infolinii. Infolinia stale się rozwija. Na początku działała jedynie w określonych godzinach. Obecnie pasażerowie mogą z niej korzystać przez całą dobę i przez cały tydzień. Kamieniem milowym w funkcjonowaniu Infolinii stało się zainstalowanie portalu głosowego, który pozwolił na zwiększenie efektywności pracy. Dzięki niemu najpotrzebniejsze informacje pasażer może uzyskać w sposób automatyczny.

Bardzo dużym zainteresowaniem cieszy się również strona internetowa ZTM, na której znajdują się wszystkie informacje o komunikacji, a także o regulujących jej działanie przepisach. Pasażerowie mogą również skorzystać z umieszczonych na niej dwóch wyszukiwarek najdogodniejszych połączeń.

Nie można zapomnieć o Systemie Informacji Pasażerskiej na przystankach tramwajowych w ciągu Al. Jerozolimskich i Trasy W-Z. Znaleźć tam można informacje o odjazdach poszczególnych linii w czasie rzeczywistym. System obecnie jest modernizowany. Będzie także systematycznie rozwijany. Tablice będą instalowane na kolejnych przystankach.

Ponadto warto wspomnieć o tym, że w związku z większymi zmianami wprowadzanymi w komunikacji, w taborze umieszczane są ulotki informacyjne a na ulicach spotkać można informatorów.

ZTM dba również o bezpieczeństwo pasażerów. Wszystkie nowe pojazdy komunikacji, które wyjeżdżają na warszawskie ulice, są jednoprzestrzenne co sprzyja zachowaniu bezpieczeństwa. Ułatwia to monitorowanie ich wnętrz, gdyż wyposażone są w system monitoringu wizyjnego. Pojazdów wyposażonych w kamery sukcesywnie przybywa. Podobnie jak kamer monitoringu miejskiego, który pomaga także zachować bezpieczeństwo w ruchu komunikacji miejskiej. Prowadzący pojazdy dysponują środkami łączności alarmowej, z których mogą korzystać w sytuacji zagrożenia. ZTM współpracuje również z policją i strażą miejską. Uruchomiony został system powiadamiania sms-em, a funkcjonariusze często patrolują także pojazdy i przystanki komunikacji miejskiej.

Nie można zapomnieć o działaniach na rzecz bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Jego poprawie sprzyja wydzielanie na ulicach buspasów oraz wydzielanie torowisk tramwajowych. A skoro o tramwajach mowa – bezpiecznemu ich kursowaniu z pewnością przysłużą się także priorytety w sygnalizacji świetlnej, jakie będą systematycznie przydzielane tramwajom na poszczególnych ciągach.

Systematycznie wymieniany jest tabor komunikacyjny. Od kilku lat na ulice ciągle wyjeżdżają nowe autobusy, tramwaje i pociągi SKM. Wszystkie nowe pojazdy są w pełni przystosowane do potrzeb osób mających problemy z poruszaniem się. Są niskopodłogowe, mają wydzielone specjalne miejsca dla wózków. Są także wyposażone w system głosowego zapowiadania przystanków a także przyciski do otwierania drzwi oznaczone alfabetem Braille’a. W dni powszednie, w godzinach szczytu, po ulicach kursuje już ok. 90 proc. autobusów przystosowanych do potrzeb osób mających trudności z poruszaniem się. W dni świąteczne – 100 proc.

Pracownicy ZTM, którzy mają bezpośredni kontakt z pasażerami – kontrolerzy biletów, kasjerzy pracownicy Infolinii – są szkoleni w zakresie jak najlepszej obsługi wszystkich pasażerów. Duży nacisk w trakcie tych szkoleń położono na to, by żaden z pasażerów nie był dyskryminowany. Czy to ze względu na niepełnosprawność, czy to ze względu na wiek, wyznanie, kolor skóry.

ZTM regularnie kontroluje również przewoźników w zakresie punktualności kursowania pojazdów komunikacji miejskiej. Za spóźnienia, które nie wynikają z warunków ruchu drogowego, naliczane są kary. Dzięki takim działaniom warszawska komunikacja miejska jest punktualna. Punktualność rzeczywista (nie uwzględniająca czynników takich jak warunki ruchu drogowego itp., rzeczywiste odstępstwa od rozkładu jazdy) całej komunikacji, bez podziału na poszczególne środki transportu, wynosi ok. 93 proc. Punktualność skorygowana (po uwzględnieniu np. zatorów ulicznych czy wstrzymań ruchu z powodu kolizji) wynosi jednak już ok. 97 proc.

Każdy pasażer może także złożyć skargę na nie zawsze idealnie funkcjonującą komunikację a także przekazać swoje wnioski i uwagi, które pomogłyby ZTM ją usprawnić. Tryb składania skarg i wniosków jest szczegółowo opisany na stronie ZTM. Można je przekazywać za pośrednictwem Infolinii, mailowo lub pocztą tradycyjną.

Te wszystkie działania, a także fakt umieszczenia w nowym regulaminie katalogu praw pasażerów najlepiej pokazują, że to właśnie osoby korzystające z transportu zbiorowego są dla ZTM najważniejsze. Dzięki nim i ich wnioskom, uwagom i opiniom transport zbiorowy z dnia na dzień staje się coraz lepszy i coraz bardziej przyjazny.

Informacja prasowa: ZTM

Facebooktwitterlinkedin