Main Menu

ZTM: “Niezbędne większe zaangażowanie samorządów”

Facebooktwitterlinkedin

ztm2

Zarząd Transportu Miejskiego przedstawił podwarszawskim samorządom nowe propozycje dotyczące współpracy w zakresie Wspólnego Biletu. Bez ich zwiększonego udziału w finansowaniu Warszawie trudno będzie zapewnić jego dalsze funkcjonowanie.

Większe zaangażowanie samorządów, których mieszkańcy korzystają ze Wspólnego Biletu jest konieczne ze względu na sytuację kryzysową, w jakiej znalazła się warszawska komunikacja miejska. Ograniczone zostały wydatki na jej funkcjonowanie. Zaś Wspólny Bilet, z którego korzystają głównie mieszkańcy gmin podwarszawskich, jest znacznym obciążeniem dla stołecznego budżetu. Władze podwarszawskich gmin pokrywają obecnie jedynie od 27 do 40 proc. jego kosztów. I to oczywiście tylko na swoim terenie.

Wzrost wysokości dofinansowania ze strony gmin wynika z dwóch czynników. Pierwszym jest wzrost stawki za pociągokilometr, jakiej oczekują Koleje Mazowieckie. To stawka, którą Warszawa płaci przewoźnikowi kolejowemu za honorowanie biletów ZTM. Ma ona mu zrekompensować zmniejszone przychody z tytułu sprzedaży własnych biletów. W ubiegłym roku, choć w rozliczeniach między ZTM a KM obowiązywała stawka 22,02 zł za pociągokilometr, w rozliczeniach między ZTM a samorządami obowiązywała stawka niższa – 19,20 zł. W tym roku KM oczekiwały, że wzrośnie ona do 24,02 zł. W wyniku negocjacji przewoźnik obniżył ją do poziomu 22,90 zł (tylko do końca czerwca bieżącego roku). W pierwszym kwartale bieżącego roku stawka w rozliczeniach z samorządami jest nadal niższa, niż stawka „kolejowa”. Wynosi ona 22,02 zł za pociągokilometr (z wyjątkiem powiatu wołomińskiego, w rozliczeniach z którym nadal obowiązuje stawka 19,20 zł).

Drugim czynnikiem jest konieczne zwiększenie poziomu dofinansowania kosztów przez poszczególne samorządy. ZTM systematycznie sygnalizował swoim partnerom z podwarszawskich gmin, że będzie dążył do wprowadzenia poziomu dopłat z ich strony do 40 proc. W obliczu kryzysu jest to konieczność.

ZTM zakłada ujednolicenie zasad w rozliczeniach ze wszystkimi samorządami. Stawka 22,90 zł została przyjęta jako podstawa do rozliczeń ze wszystkimi samorządami gminnymi oraz z samorządem powiatu wołomińskiego. W przypadku wszystkich samorządów będzie także obowiązywał 40-procentowy poziom dofinansowania do kosztów funkcjonowania Wspólnego Biletu na ich terenie.

Największa podwyżka dotknie samorząd powiatu wołomińskiego, który rozlicza się według niższej stawki oraz ponosi mniej niż 40 proc. kosztów. Miesięczna wysokość dofinansowania do Wspólnego Biletu wzrośnie bowiem z ok. 462 tys. zł do ok. 678 tys. zł. Znacznie mniej dotkliwa będzie podwyżka dla samorządów, w rozliczeniach z którymi obowiązuje stawka 22,02 zł, a które dofinansowują Wspólny Bilet na poziomie niższym, niż 40 proc. Przykładem może być Pruszków, który pokrywa (razem z Piastowem) 32 proc. kosztów. W tym przypadku wysokość miesięcznych dopłat wzrośnie z ok. 86 tys. zł do ok. 112 tys. zł. Najmniej odczują tę podwyżkę władze tych samorządów, które już pokrywają 40 proc. kosztów na swoim terenie, np. Jabłonna. Wysokość dopłat do finansowania Wspólnego Biletu wzrośnie tam z ok. 47 tys. zł do ok. 48 tys. zł.

Przypominamy, że koszty funkcjonowania Wspólnego Biletu na terenie danej gminy wynikają z liczby kilometrów przejechanych przez pociągi KM pomnożonej przez stawkę za pociągokilometr.

W przypadku powiatu wołomińskiego będzie to wyglądało następująco:

  • Teraz – koszt ok. 17 mln zł, stawka 19,20 zł, udział – 32,5 proc., ok. 462 tys. zł/mies.
  • Od 1 kwietnia – ok. 20 mln zł, stawka 22,90 zł, udział – 40 proc., ok. 678 tys. zł/mies.

Informacja prasowa: ZTM Warszawa

Facebooktwitterlinkedin


(Następne wiadomości) »