Main Menu

Niewiele mniej autobusów w ruchu?

Facebooktwitterlinkedin

ZTM

Zarząd Transportu Miejskiego ogłosił dwa przetargi na obsługę komunikacyjną. Po ich rozstrzygnięciu na ulice Warszawy wyjedzie 40 autobusów, które – przynajmniej częściowo – zastąpią wycofywane z ruchu pojazdy Mobilisu oraz ITS Michalczewski. Obu przewoźnikom kończy się część zawartych z ZTM kontraktów. Zastępstwo za wycofywane autobusy będzie potrzebne tylko do czasu uruchomienia II linii metra oraz linii tramwajowej na Tarchomin, nie ma więc potrzeby zamawiania na tak krótki okres nowych autobusów. Ich zakup  spowodowałby znaczny wzrost kosztów świadczonych usług.

Kontrakty z przewoźnikami prywatnymi wygasają 31 maja bieżącego roku. Wtedy  z ulic wycofanych zostanie 100 krótkich autobusów niskopodłogowych. Zgodnie z wcześniej przyjętymi strategicznymi planami, w bieżącym roku miały być oddane do użytku dwie bardzo ważne inwestycje komunikacyjne – centralny odcinek II linia metra oraz linia tramwajowa na Tarchomin. Po ich uruchomieniu przetargi na nowe autobusy do obsługi komunikacyjnej nie byłyby konieczne. Dzięki metru oraz tramwajom, kursującym przynajmniej do pętli przy ul. Mehoffera, w ruchu potrzebnych byłoby mniej autobusów. Niestety, z przyczyn niezależnych od ZTM, oddanie do użytku tych inwestycji  przesunęło się w czasie.

Ze względu na nowe uwarunkowania budżetowe, podjęto – uwzględniającą możliwości finansowe miasta – decyzję o ogłoszeniu nowych przetargów na obsługę komunikacyjną w celu zmniejszenia liczby autobusów wycofywanych z ruchu.

Ogłoszone zostały dwa przetargi, w wyniku których wybrany przewoźnik (lub przewoźnicy) skieruje do ruchu 40 krótkich autobusów (dwa razy po 20 – o długości odpowiednio 10 i 12 metrów). Zawarte z przewoźnikami  umowy będą obowiązywały tylko przez rok – od 1 czerwca bieżącego roku do końca maja przyszłego roku, z możliwością przedłużenia o kilka miesięcy. W niedalekiej przyszłości ZTM zamierza  ogłosić również trzeci przetarg, na kolejne 20 krótkich autobusów. Umowa z przewoźnikiem będzie obowiązywać od początku września  2013 roku i będzie zawarta również na rok. Oferty przetargowe zostaną otwarte 22 kwietnia br.

Z powodu krótkiego okresu umowy oraz w celu obniżenia kosztów usług, ZTM zdecydował, że przewoźnicy będą mogli wprowadzić do ruchu pojazdy używane, lecz nie starsze niż 10-letnie.Jednak wszystkie będą musiały być w pełni sprawne technicznie i bezpieczne dla pasażerów. Będą to pojazdy używane, z uboższym wyposażeniem. W autobusach np. podłoga będzie mogła być obniżona tylko w części pojazdu. Nie będą także wymagane: głosowe zapowiedzi przystanków, biletomaty, wyświetlacze LCD,  klimatyzacja. Jedynym wymaganym dodatkowym wyposażeniem, poza oczywiście kasownikami, będzie monitoring wizyjny.

Autobusy będą skierowane do obsługi mniej obciążonych linii w całej sieci komunikacyjnej.

Informacja prasowa: ZTM Warszawa

Facebooktwitterlinkedin