Main Menu

Trasa przez Zielonkę i Ząbki: przebudowa drogi nr 634 okrojona

Facebooktwitterlinkedin

634

Ulica Prymasa Stefana Wyszyńskiego, biegnąca przez Zielonkę, należy do jednych z najbardziej zatłoczonych w mieście. Stanowi bowiem fragment drogi wojewódzkiej nr 634, którą przemierzają codziennie tysiące mieszkańców Zielonki, Wołomina, Kobyłki czy Ząbek, ale również i Warszawy. Jakie są szanse na jej modernizację?

Szanse maleją, bowiem wygasła decyzja środowiskowa dla przebudowy tej drogi, uzyskana przez Mazowiecki Zarząd Dróg Wojewódzkich – oznacza to rozpoczęcie projektowania i uzgodnień od nowa. Niestety, wszystko wskazuje na to, że nie zostanie ona poszerzona o dwa pasy ruchu, a jedynie o dodatkowe zjazdy. Wyraźny sprzeciw w sprawie poszerzenia drogi wojewódzkiej 634 wysłała już do marszałka województwa rada miasta w Zielonce. Prośbę o rezygnację ze starań o dwa dodatkowe pasy ruchu przesłał też do gmin powiatu wołomińskiego wicestarosta Konrad Rytel.

– Zielonka chce rozbudowy Wyszyńskiego w wariancie drogi jedno jezdniowej, z zapewnieniem wszelkich rozwiązań upłynniających ruch: pasy włączeniowe, zatoki autobusowe, pasy do skrętów w lewo i prawo, ronda – informuje przedstawiciel urzędu miasta.

Dlaczego radni w sprawie modernizacji ulicy Wyszyńskiego zdecydowali się na jeden pas ruchu, zamiast dwóch?

– Koszt drogi dwujezdniowej to szacunkowo nawet kilkaset milionów złotych – podkreśla rzecznik starostwa powiatowego Piotr Kaczorek. – W obecnej sytuacji budżetowej województwa nie będzie stać na taki wydatek. Taki zakres inwestycji znacznie odłożyłby w czasie jej rozpoczęcie, a my chcemy, aby droga wojewódzka 634 została jak najszybciej zmodernizowana. Te wstępne plany istnieją co najmniej od 1995 roku. Uważamy, że realną szansą na poprawę drożności tej drogi jest jej przebudowa w mniej kosztowej skali, ale za to jak najszybciej i skutecznie – stwierdza Kaczorek.

Władze wiedzą lepiej

Mieszkańcy nie zostawiają suchej nitki na pomyśle rezygnacji z przebudowy. – Wybudujcie kilka parków, centra handlowe, więcej etatów dla kolesi a mieszkańcom zaproponujcie, żeby przesiedli się do furmanek, bo inaczej niedługo drogą 634 nikt nie przejedzie – komentuje na forum internetowym pani Luiza.

– Szanowny starosta Rytel ma domek przy 634, więc nie na rękę mu cztery pasy ruchu. Jakby starosta i cała reszta tych mądrych codziennie jeździła tą drogą i stała w korkach, to już dawno byłaby zrobiona – wtóruje jej pan Maciek.

– Nieudacznictwo i minimalizm na każdym kroku, dzięki czemu modernizację drogi wojewódzkiej 634 sprowadzą do farsy obejmującej nawierzchnię i zjazdy – denerwuje się inny forumowicz, a pan Wojtek otwarcie deklaruje: – Ja już na pewno więcej nie zagłosuję na panów Rytla i Uścińskiego, ani nikogo z obecnej rady Zielonki.

Który więc wariant?

Dla urzędników, za koncepcją drogi wojewódzkiej w wariancie jednej jezdni przemawiają także inne ważne argumenty.

Po pierwsze, zostanie wybudowana trasa S8 (rozpoczęcie prac już w 2014 roku). Można powiedzieć, że będzie to obwodnica Wołomina, Kobyłki, Zielonki oraz Marek, na której zostaną usytuowane węzły komunikacyjne. Znaczna część ruchu drogowego z terenu powiatu, z kierunku Zielonki, Kobyłki i Wołomina, zostanie więc skierowana na trasę S8, zamiast na drogę 634.

Po drugie, koncepcja jednojezdniowa pozwala na budowę wiaduktu nad torami kolejowymi w Zielonce równocześnie z modernizacją drogi wojewódzkiej 634, a nie dopiero później – jakby miało to miejsce przy budowie drogi dwujezdniowej.

Po trzecie, nie będzie potrzeby wyburzania wielu budynków, co zakłada projekt drogi dwujezdniowej, oraz koniecznego i kosztownego pozyskiwania gruntów pod budowę dróg serwisowych. Uniknie się też w ten sposób ewentualnych konfliktów z mieszkańcami.

– Decyzja, który wariant wybrać, wciąż nie zapadła – dodaje rzecznik starostwa Piotr Kaczorek. – Przebudowa drogi wojewódzkiej 634 to po całkowitej modernizacji linii kolejowej Rail Baltica i budowie obwodnicy wraz z węzłami komunikacyjnymi, kolejna ważna inwestycja poprawiająca całościowo komunikację w powiecie wołomińskim. Zależy nam, aby skrócił się czas przejazdu i poprawiło bezpieczeństwo. Należy się to naszym mieszkańcom.

Źródło: gazetaecho.pl

Facebooktwitterlinkedin


« (Poprzednia wiadomość)