Kontenerowy lek na przepełnione szkoły




“Kontenerowa” Szkoła Podstawowa nr 1
Wiadomość, że dzieci będą uczyły się w kontenerach, przeraziła wielu rodziców. Jak się okazało, niepotrzebnie. 9 marca br. był pierwszym dniem nauki w kontenerach uczniów klas pierwszych i drugich ze Szkoły Podstawowej nr 1 im. Generała Franciszka Kleeberga, a 24 marca każdy mógł zwiedzić „szkołę modułową”. Odwiedzający zadawali sobie pytanie – czy to rozwiązanie przejściowe czy na lata?
„Rozwiązania modułowe” są już znane w Ząbkach. Szkoła Podstawowa nr 1 to kolejny „beneficjent”. W Ząbkach jest już modułowe przedszkole, a w Szkole Podstawowej nr 3 im. Małego Powstańca najmłodsi uczniowie również korzystają z kontenerów od września 2013 roku.
Zwiedziliśmy najnowszego „kontenerowca” w towarzystwie najlepszego przewodnika jaki mógł się nam trafić. Oprowadzała nas Pani Agnieszka Piskorek, Dyrektor Szkoły Podstawowej nr 1.

Świetlica w “kontenerze” SP 1
W modułach uczy się 250 uczniów. „Użytkownicy” mają do dyspozycji pięć sal lekcyjnych, salę zabaw, świetlicę, stołówkę, toalety (dla dzieci i osobno dla personelu), pokój nauczycielski i pomieszczenie socjalne. Wszystko zagospodarowane zgodnie z wymogami bezpieczeństwa, schludne i nowiutkie. Jest ciepło i przytulnie. Ze względu na duże potrzeby lokalowe szkoły, w wakacje zostanie nadbudowane piętro. Nadal będą się tu uczyły tylko najmłodsze dzieci.
Dzięki nowemu budynkowi znacznie poprawiły się warunki nauki i pracy w SP nr 1. Dzieci uczące się w modułach mają bardziej kameralne warunki niż w głównym budynku, co sprzyja nauce najmłodszych, a w głównym budynku zrobiło się ciszej i znacznie spokojniej.

“Kontenery” Szkoły Podstawowej nr 3 są używane od 2013 roku
Moduły zastosowane w „jedynce” to analogiczne rozwiązanie już funkcjonujące w „trójcę”. Szkoła Podstawowa nr 3 korzysta z technologii budownictwa modułowego prawie dwa lata. To budynek z kontenerów pokrytych kolorową elewacją. Generalnym wykonawcą była firma Touax Polska, która postawiła obiekt w cztery tygodnie. 1 września 2013 roku pojawili się w nim pierwsi uczniowie. „Kontenerowiec” składa się 27 modułów o powierzchni 400 metrów kwadratowych.
Najmłodsi uczniowie mają odrębne wejście, szatnie, dostosowane do potrzeb sale lekcyjne, odpowiednie łazienki, świetlicę, stołówkę. Pomieszczenia ogrzewane są elektrycznie, a dodatkowo każda sala wyposażona jest w klimatyzator. Technologia wykonania zapewnia przyjemny chłód latem i wystarczająco wysoką temperaturę zimą.
Zaplanowano rozbudowę modułów „trójki” o kolejną kondygnację w 2015 roku. W lipcu miałyby ruszyć pracę, tak by uczniowie mogli korzystać z nowej powierzchni już we wrześniu. Po rozbudowie „modułowa szkoła” ma mieć 56 modułów i powierzchnię 830 metrów kwadratowych. Czy te plany zostaną zrealizowane? Nie wiemy.

Sala 4 w “kontenerze” SP nr 1
Trudno dziś powiedzieć ilu nowych uczniów zawita pod „kontenerowy” dach „jedynki” we wrześniu. Wiadomo, że będą to zerówkowicze z całego rejonu południowego Ząbek. Nie ma bowiem naboru do zerówek w przepełnionej Szkole Podstawowej nr 3. Ze względu na sporą grupę osób niezameldowanych w Ząbkach, do czasu zakończenia rekrutacji, nie będzie wiadomo jak dużo dzieci podlega obowiązkowi szkolnemu w roku 2015/2016.
Urząd Miasta zapewnia, że moduły nie są rozwiązaniem docelowym. W „jedynce” trwa projektowanie nowego skrzydła szkoły. Prace projektowe i związane z uzyskaniem pozwolenia na budowę potrwają jeszcze kilka miesięcy.
Trwa też duża rozbudowa „trójki”. W grudniu ubiegłego roku Rada Miasta Ząbki zwiększyła wydatki na rozbudowę tej Szkoły Podstawowej i rozstrzygnęła przetarg na to zadanie. Prace wykonuje firma Budimpol znana z budowy Przedszkola Publicznego Nr 3 oraz trybuny sportowej. Rozbudowany budynek będzie posiadał 3 kondygnacje nadziemne. Prace budowlane mają trwać do końca października 2016 roku. Powinno to umożliwić rozpoczęcie zajęć po feriach zimowych 2017 roku.
Moduły „kontenerowych” szkół są wynajmowane. W przypadku „trójki” umowa najmu została zawarta na dwa lata (rok dla nowej kondygnacji – jeśli zostanie zbudowana tego lata) i wszystko wskazuje na to, że zostanie przedłużona. Prawdopodobnie podobnie jest dla modułów „jedynki”. Wszystko zależy od terminowego postępu prac przy budowie tradycyjnych budynków.
Rozbudowa Ząbek i szybki napływ ludzi młodych powoduje, że wkrótce szkoły podstawowe nie będą w stanie przyjąć większej liczby uczniów. Według przewidywań od 2019 roku również gimnazja nie pomieszczą młodzieży. Potrzeby są ogromne, a możliwości rozbudowy podstawówek ograniczone, jeśli niewyczerpane.
Szkoła Podstawowa nr 1, najstarsza szkoła w naszym mieście – ma ponad 150 lat, wielokrotnie rozbudowywana i dobudowywana, jest niefunkcjonalna i brak jej możliwości dalszej rozbudowy.
Szkoła Podstawowa nr 3 nawet po rozbudowie, która ma zapewnić podwojenie możliwości, nie będzie w stanie przyjąć wszystkich nowych uczniów, tym bardziej, że będzie musiała przejąć część „jedynkowiczów”.
Rozbudowa Szkoły Podstawowej nr 2 poprzez dobudowę dwukondygnacyjnego budynku, w którym zlokalizowane będzie siedem sal lekcyjnych i sala do ćwiczeń gimnastycznych, też nie wystarczy.
Czekamy budowę na SP nr 4, nowej szkoły podstawowej między ulicami Powstańców a Andersena, przy Różanej (gdzie jest już dwuhektarowa działka), a może przy zbiegu Andersena i Dzikiej.
Czas na odpowiedź na początkowe pytanie – kontenery, to rozwiązanie przejściowe czy na lata? Niestety jak uczy doświadczenie, prowizorki są najtrwalsze, a my nie chcemy aby, nowoczesna szkoła XXI wieku miała się kojarzyć naszym dzieciom z kontenerem.
(mp)


