Main Menu

Tramwaje – Od 1 maja zmiana rozkładów

Facebooktwittergoogle_pluslinkedin

Zmiany dotyczą wszystkich linii. Tramwaje będą kursować częściej. Pasażerowie krócej czekać na przystankach. W Alejach Jerozolimskich kursy do 2 w nocy. Wzorujemy się na czeskiej stolicy. Czy warszawskie tramwaje będą jak „podnik hlavního města Prahy”?

Warszawskie linie tramwajowe podzielono na trzy grupy: magistralne, główne i podstawowe. O tym do jakiej grupy zakwalifikowano linię, zdecydowała liczba podróżujących nią pasażerów. Linie magistralne w godzinach szczytu będą podjeżdżać na przystanki co 4 minuty. Linie główne kursować będą w szczycie co 6 minut. Linie podstawowe co 8 minut.

Dzięki zmianie tramwaje będą na przystankach częściej – do tej pory linie podzielone były na magistralne, kursujące co 5 minut i podstawowe – co 10 minut. Częstsze kursy oznaczają więcej miejsca w wagonach. Pasażerowie podróżować będą w mniejszym tłoku i łatwiej będzie można znaleźć miejsce siedzące.

 

Linie magistralne:  2, 9, 31, 77, 17 (od września) – co 4 minuty.

Linie główne: 1, 24, 33 – co 6 minut.

Linie podstawowe: 3, 4, 6, 7, 10, 11, 13, 14, 15, 17, 18, 22, 23, 25, 26, 27, 28, 35, 41 – co 8 minut.

 

Tramwaje mają jeździć częściej w okresie międzyszczytowym (linie: 1, 2, 3, 4, 6, 7, 9, 10, 11, 13, 14, 15, 17, 18, 20, 22, 23, 25, 27, 28, 31, 33, 35 i 77). Linie magistralne zwiększą częstotliwość kursowania z 7,5 minuty do 6 minut, a podstawowe z 15 do 12 minut. Również co 6 minut pojadą tramwaje linii głównych 1 i 33.

Linia 20, ze względu na jednotorowy odcinek do Boernerowa kursować będzie co 10 minut.

W godzinach największego ruchu, na trasy niektórych linii wyjadą dodatkowe składy.

Na linii 15 pilotażowo wprowadzono rozwiązanie „mniejszym częściej”. W dni powszednie wieczorem oraz w soboty i niedziele – rano i wieczorem, na trasie tej linii będę kursować składy jednowagonowe, a nie jak dotychczas dwuwagonowe. Dzięki zmianie tramwaje podjeżdżać będą co 10 minut. To ważne w przypadku Nowowiejskiej, gdzie wieczorami zostaje tylko 15 (linia 14 kończy wcześniej kursowanie).

Kolejną nowością są kursy wariantowe. Co drugi kurs tramwajów linii 9, poza godzinami szczytu, kończyć się będzie na rondzie Wiatraczna. Wszystkie zawracające tu składy oprócz numeru linii będą miały na wyświetlaczu napis „Wiatraczna kurs skrócony”. Takie rozwiązanie wprowadzono również w soboty na linii 15. Dodatkowe kursy linii 15 będą kursować w skróconej relacji od Okęcia do Pl. Narutowicza (będą “przebierać się” z linii 77).

W Al. Jerozolimskich tramwaje kursować będą dłużej. W piątki i soboty składy linii 77 pojadą co 20 minut do godziny 2 w nocy, a tramwaje linii 9 – codziennie – do 1 w nocy.

Zaktualizowano też czasy przejazdów pomiędzy przystankami, co ma zapewnić większą punktualność.

Zmiany są wynikiem stażu, który pracownicy ZTM, w ramach projektu unijnego „Fabryka innowacji w komunikacji miejskiej w Warszawie”, odbyli w instytucjach organizujących transport publiczny m.in. w Pradze (Ropid). To właśnie na czeskiej stolicy wzorowany jest wprowadzany w Warszawie model tramwajowych rozkładów jazdy.

Jak wyjdziemy na czeskiej „fabryce innowacji”? Sprawdzimy zgodnie z czeskim przysłowiem: „Jízda chvála po měsíci, a jeho manželka po roce”.

PS. Tłumaczenie 1: “transportowe stołecznego miasta Pragi”. Tłumaczenie 2: “Konia chwal dopiero po miesiącu, a żonę po roku”

(foto: Tramwaje Warszawskie)

Facebooktwittergoogle_pluslinkedin