Main Menu

Analogowy „Odpust”! Przyjdź! Posłuchaj!

Facebooktwittergoogle_pluslinkedin

Koncert promujący płytę „Odpust” zespołu Krzysztof Fetras Quartet w najbliższą niedzielę, 17 maja o godzinie 17 w MOK-Stadion, Słowackiego 21. Wstęp wolny. Warto przyjść i posłuchać utworów z płyty. To kompozycje lidera i założyciela grupy, Krzysztofa Fetrasia, doświadczonego i utalentowanego muzyka jazzowego.

Muzyka „Odpustu” to hołd dla gitary. Posiada wiele odniesień. Czerpie z różnych wpływów, zastosowanych świadomie. Nawiązuje do folkowych polskich korzeni. Choć głównie jazzowa, jest zdecydowanie  melodyczna. To transowa przyjazna muzyka z zaawansowanymi partiami solowymi. Dominuje strunowe instrumentarium. Brzmienie stopniowo gęstnieje w kolejnych kompozycjach.  Zmienia się w bardziej intensywne. Niepostrzeżenie prowadzi słuchacza w trudniejsze jazzowe rejony. Nastrój podtrzymują gitary pięknem naturalnego brzmienia, które odgrywa główną rolę w utworach zawartych na płycie.

Brzmienie gitarowe i koncepcja pozornie melodycznego, prostego grania zarówno w kompozycjach, jak i w warstwie improwizacji, jest muzyką łatwo przyswajalną, alternatywą dla współczesnego jazzu, często stroniącego od prostej melodyki.

Płyta adresowana jest do fanów gitary, jak i do wszystkich miłośników jazzu.

„Odpust” to kontynuacja poprzedniej, udanej płyty, która zebrała bardzo dobre recenzje – „Different Guitar” (2012).

Charakterystyczną cechą płyty jest sposób nagrania. Wszystkie utwory nagrano akustycznie na tzw. setkę. Nagrania całkowicie zrealizowano tradycyjną, rzadko stosowaną, techniką analogową. Zarejestrowano je na taśmie magnetofonowej. By zachować „analogowe” brzmienie zastosowano analogowy equalizer, mikser, a nawet naturalny pogłos.

Sesja nagraniowa odbyła się jesienią 2014 roku w łódzkim Studio Tonn. Analogowe urządzenia będące na wyposażenie studia, takie jak magnetofon wielośladowy Studer A827 czy legendarny, analogowy stół mikserski firmy SONY/MCI, pozwoliły nadać utworom wspaniałe brzmienie.

Technika analogowa jest tradycyjną techniką stosowaną w przemyśle muzycznym od samego początku. Urządzenia nagrywające, jak i przetwarzające dźwięk pracują w tej technice, często już kultowe – jak te zastosowane w nagraniu – charakteryzują się swoistym, niepowtarzalnym i bardzo muzykalnym brzmieniem, które „uszlachetnia” materiał przez nie przepuszczony i przez nie obrabiany. Na płycie słychać ten charakterystyczny „błysk” brzmieniowy.

W sesji nagraniowej wzięli udział: Krzysztof Fetras – gitarzysta jazzowy, autor wszystkich kompozycji; Tomek Król – utalentowany młody  gitarzysta, grający swobodnie na wszystkich rodzajach gitar, elektrycznych, akustycznych, banjo, akordeonie; Marcin Fidos – kontrabasista;  Jarek Gaś – perkusista.

Podczas koncertu promującego płytę, skład kwartetu utworzą instrumentaliści: Krzysztof Fetras – gitary; Tomasz Król – gitary, akordeon; Jarek Gaś – perkusja; Andrzej Zielak – kontrabas.

 

Krzysztof Fetras – Gitarzysta jazzowy, kompozytor. Jeden z najbardziej utalentowanych polskich gitarzystów. Urodził się w Łodzi. Obecnie mieszka w Warszawie. Nagrał pięć autorskich płyt. Identyfikuje się z klasyką jazzu. Liryk, balladzista, improwizator. Prezentuje styl elektryczny, jak i akustyczny. Jego cechą charakterystyczną jest śpiewny ton, który  sprawia wrażenie dominacji brzmienia nad dyskretnie wysmakowaną wirtuozerią, nasyconych melodyką improwizacji. Dążenie do szlachetnego brzmienia uzupełnione jest pogłębioną harmonią, zrównoważone nienaganną techniką. Preferuje własne autorskie kompozycje i dawniejsze, analogowe techniki rejestracji nagrań. Współpracuje od ponad dwóch dekad z wybitnymi muzykami, głównymi postaciami polskiego jazzu. Autor ponad stu jazzowych kompozycji.

Tomasz Król – Gitarzysta i kompozytor. Muzyk poszukujący o bardzo silnym poczuciu melodyki. Ukończył Szkołę Muzyczną I i II-go stopnia w Ciechanowie w klasie akordeonu i pianina. Studiował organistykę na Papieskim Wydziale Teologicznym w Warszawie. Absolwent Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie na wydziale ekonomii. Jako gitarzysta, początkowo samouk, związany z wieloma zespołami rockowymi w rodzinnym mieście. Były uczeń Krzysztofa Fetrasia. Uczestnik wielu warsztatów gitarowych, podczas których rozwijał umiejętności w zakresie improwizacji jazzowej. Zagrał wiele koncertów w zespołach takich jak: Guitar Orkiestra, Guitork Folk, Stadium Decade, Krzysztof Fetras Project, Krzysztof Fetras & Tomasz Król. Obecnie gra w Krzysztof Fetras Quartet. Gra na wszystkich typach gitar. Preferuje czysty elektryczny dźwięk przesterowanej gitary z silnymi wpływami jazzu i rocka. Na gitarach akustycznych uzyskuje miękką, oryginalną barwę zbliżoną do brzmienia nylonowych strun. Jest uzdolnionym multiinstrumentalistą, grającym na wielu instrumentach, w tym na fortepianie i perkusji.  Producent muzyczny i co-leader płyt „Different guitar” (2012) oraz „Odpust” (2015).

Jarek Gaś – Perkusista. Absolwent Wydziału Jazzu i Muzyki Rozrywkowej Akademii Muzycznej w Katowicach w klasie perkusji. Muzyk sesyjny i kontraktowy, poruszający się swobodnie w różnorodnej stylistyce: jazz, fusion, blues, pop, rock. Współpracował i nagrywał z wieloma artystami i zespołami – od piosenki po muzykę instrumentalną – m.in. z Januszem Muniakiem, Grzegorzem Kapołką, zespołem Kuby Badacha Polucjanci. Uczestnik i laureat wielu konkursów  i festiwali muzycznych. Pomysłodawca i współorganizator Zaduszek Jazzowych w Radzyminie.

Andrzej Zielak – Kontrabasista. Urodzony w Kutnie. Jest absolwentem tamtejszej Państwowej Szkoły Muzycznej I i II-go stopnia. Studia wyższe ukończył na Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, w Instytucie Jazzu, w klasie kontrabasu prof. Jacka Niedzieli-Meira. W dorobku artystycznym ma występy na wielu festiwalach jazzowych w Polsce i zagranicą m.in.: Jazz Jambore, Bielska Zadymka Jazzowa, Festival Jazz d’Avignon, Jazz Forum Festiwal, Krokus Jazz Festiwal w Jeleniej Górze, Old Jazz Meeting w Iławie. Grał w zespołach: Piotra Wojtasika, Eryka Kulma, Krzysztofa Popka, Anny Serafińskiej, Andrzeja Jagodzińskiego, Wojtka Kamińskiego, Karoliny Glazer, Moniki Borzym, Old Timers. Z zespołem Biotone nominowany do nagrody FRYDERYK 2012 w kategorii Jazzowy Fonograficzny Debiut Roku.

 

Płyta: Odpust (2015)

  1. Country Red
  2. Dogonić Horyzont
  3. The Yellow Joy
  4. Łódź
  5. Three Colors & Black
  6. Over The Blue
  7. Wołanie Na Puszczy
  8. Odpust
  9. PS

Wykonawca: Krzysztof Fetras Quartet

Krzysztof Fetras – gitara jazzowa i akustyczna (1,2,3,4,6,7) klasyczna (9), midi guitar (8)

Tomasz Król – gitara elektryczna (2,3,5,7,8), akustyczna (1,4,6,9) akordeon (8)

Jaosław Gaś – perkusja

Marcin Fidos – kontrabas

All compositions Krzysztof Fetras. Recorded at Studio Tonn, Łódź 2014/2015, Poland.

(Opr. na podstawie materiałów promocyjnych – Krzysztof Fetras, www.krzysztoffetras.pl)

Facebooktwittergoogle_pluslinkedin