Main Menu

Krok do powrotu wspólnego biletu! Karta Mazowiecka!

Facebooktwittergoogle_pluslinkedin

Koleje Mazowieckie rozpoczęły wydawanie Kart Mazowieckich. Karta to nowoczesny nośnik pozwalający zakodować bilet Kolei Mazowieckich i okresowy warszawskiej komunikacji miejskiej ZTM. To nie tylko wygoda, ale też kolejny krok do powrotu wspólnego biletu na linii wołomińskiej.

Koleje Mazowieckie od 25 maja w ramach pilotażu – na razie tylko pięć tysięcy – wydają elektroniczną Kartę Mazowiecką.  Na jednym nośniku można zapisać wszystkie bilety Kolei Mazowieckich – również te, z których najczęściej korzystają Ząbkowianie – i 30- oraz 90-dniowe warszawskiego ZTM.

Na Karcie Mazowieckiej można zakodować następujące rodzaje biletów:

  • sieciowy imienny KM (dobowy, 3-dniowy, miesięczny, kwartalny, roczny);
  • odcinkowy imienny KM (tygodniowy, dwutygodniowy, miesięczny, kwartalny);
  • strefowy imienny KM (czasowy, miesięczny, kwartalny);
  • abonamentowy KM;
  • wydany według ofert specjalnych obowiązujących w pociągach KM;
  • jednorazowy;
  • długookresowy ZTM (30- i 90-dniowy oraz bilety seniora).

Karta Mazowiecka, tak jak znana warszawska karta miejska, jest kartą imienną, ma nadrukowane imię i nazwisko oraz zdjęcie posiadacza karty. Chętni muszą złożyć wniosek ze zdjęciem – w punkcie obsługi pasażerów, wybranych kasach, przez stronę internetową www.karta.mazowieckie.com.pl albo zwykłą pocztą pod adres: Koleje Mazowieckie – KM Sp. z o.o., Centrum Obsługi Klienta, ul. Lubelska 26, 03-802 Warszawa.

Wypełniając wniosek musimy podać imię i nazwisko, PESEL (datę urodzenia w przypadku obcokrajowców) oraz wskazać Punkt Obsługi Klienta, w którym będziemy chcieli odebrać kartę. Można dodatkowo podać adres zamieszkania oraz adres e-mail, lecz te dane nie są wymagane. Aktualne zdjęcie na jasnym jednolitym tle, bez nakrycia głowy i ciemnych okularów ma mieć wymiary 35x45mm (na odwrocie należy wpisać imię i nazwisko oraz PESEL).

Działa już strona internetowa www.karta.mazowieckie.com.pl , dedykowana obsłudze Karty Mazowieckiej. Można tam m.in. założyć konto użytkownika, złożyć wniosek o wydanie karty i znaleźć niezbędne informacje. Działa też adres mailowy karta@mazowieckie.com.pl, pod który można przysyłać pytania i uwagi związane z korzystaniem z Karty Mazowieckiej.

Obsługa Karty Mazowieckiej odbywa się również przez Punkty Obsługi Klienta (POK), zlokalizowane w 12 miejscach: na Dworcu Warszawa Wschodnia, Warszawa Wileńska, Warszawa Gdańska, Warszawa Śródmieście (przy peronie 1. i 3.), w Otwocku przy ul. Orlej 1, w Radomiu przy ul. Plac Dworcowy 2, w Żyrardowie przy ul. Piłsudskiego 1, w Grodzisku Mazowieckim przy ul. 1 Maja 4, w Sochaczewie przy ul. Sienkiewicza 5, w Ciechanowie przy ul. Sienkiewicza 73 oraz w Siedlcach przy ul. Zdanowskiego 1. Kodowanie biletów możliwe jest w wybranych kasach biletowych oraz w biletomatach.

Oznakowanie Punktów Obsługi Klienta

Oznakowanie Punktów Obsługi Klienta

Mieszkańcom Ząbek najwygodniej będzie wyrobić Kartę na dworcu Warszawa Wileńska lub Warszawa Śródmieście na peronie 1 lub 3. Punkty są specjalnie oznakowane. Posiadacze Karty Mazowieckiej będą mogli ją „doładowywać” również w kasie na dworcu w Ząbkach lub biletomatach.

Pierwsi posiadacze będą „królikami doświadczalnymi” Kolei Mazowieckich. Będą zbierane wszelkie sugestie i uwagi. Kartę przetestował już ZTM. Bez problemów współpracuje z kasownikami w autobusach i tramwajach oraz bramkami metra.

Bilet zakodowany na Karcie Mazowieckiej nie wymaga dodatkowej aktywacji, ważny jest od daty wskazanej podczas zakupu.

Karta Mazowiecka to pierwsza karta „biletowa” z mikroprocesorem takim jak w kartach bankowych z chipem, a nie w standardzie Mifare używanym między innymi przez ZTM. Jest przez to dużo bezpieczniejsza i łatwo może być rozszerzana o nowe możliwości. To również pierwszy kolejowy bilet elektroniczny w Polsce.

Koleje Mazowieckie zakładają, że pierwszych pięć tysięcy kart wydadzą w czerwcu. Jeśli system będzie działał bez problemów, są gotowe wydawać kolejne.

Dlaczego warto posiadać Kartę Mazowiecką?

  • Nowoczesny nośnik odporny na uszkodzenia i zniszczenia.
  • Brak potrzeby posiadania dokumentu ze zdjęciem podczas kontroli.
  • Brak konieczności nanoszenia danych posiadacza na bilecie imiennym.
  • Jeden nośnik, na którym może być zakodowanych nawet 6 ważnych biletów.
  • Możliwość zakodowania biletów ZTM.
  • Możliwość odzyskania biletu poprzez wydania duplikatu karty.
  • Możliwość zastrzeżenia karty w przypadku zagubienia.
  • Prosty sposób zakupu kolejnego biletu dzięki funkcji “Odnów kontrakt”.
  • Rozmiar karty zgodny z rozmiarem kart bankowych. Można przechowywać z innymi kartami.

Czy to początek końca biletów papierowych i czy wszyscy pasażerowie będą musieli wyrobić sobie kartę? Zdecydowanie nie. Bilety papierowe nie znikną. Koleje Mazowieckie zakładają, że tylko zmniejszy się ich liczba. Chcą zachęcać do wyrabiania Karty Mazowieckiej, na przykład przez promocje czy programy lojalnościowe, tak by od początku 2016 roku większość pasażerów używała karty.

Koleje Mazowieckie zapowiedziały też wymianę urządzeń do kontroli biletów. W przyszłości być może możliwe będzie – za ich pomocą – ładowanie Karty Mazowieckiej oraz płatności za przejazd kartą bankową.

Czy Karta Mazowiecka jest etapem do powrotu wspólnego biletu Kolei Mazowieckich i warszawskiego ZTM na linii wołomińskiej? Wierzymy, że tak.

(opr. na podstawie materiałów prasowych Kolei Mazowieckich)

Facebooktwittergoogle_pluslinkedin





  • Podobnie jest w komuniikacji aesobutowuj podmiejskiej (autobusy PKS i MPK strefy podmiejskie), studenci mają tam niewielką zmianę, czyli dotychczasowa ulga 49% zostaje zastąpiona ulgą 51%. Nadal prawo do tej ulgi przysługuje jedynie dla posiadaczy biletf3w miesięcznych czyli w autobusach PKS i MPK studenci nie kupią ulgowych biletf3w jednorazowych a jedynie miesięczne. Ograniczenie to nie dotyczy Miasta Siedlce na terenie ktf3rego studenci posiadają prawo do ulgi zarf3wno dla biletu miesięcznego jak i jednorazowego. Ulga ta wynosi 50%. Bardzo ciekawie wygląda cała taryfa ulg ustawowych przysługujących na podstawie ustawy Sejmu i stosowanych w strefach podmiejskich MPK. Np. nauczyciel strefy miejskiej nie ma prawa do ulgi, a nauczyciel strefy podmiejskiej ma takie prawo. W efekcie, jeżeli nauczyciel korzystający z autobusf3w MPK zamiast kupować bilet miesięczny strefy I, kupi bilet strefy II, zapłaci taniej i będzie mf3gł poruszać się w obu strefach.