Main Menu

Wraca wspólny bilet? Są szanse!

Facebooktwitterlinkedin

Warszawski ZTM poinformował, że prowadzi rozmowy z gminami na linii wołomińskiej w sprawie powrotu wspólnego biletu na komunikację miejską i pociągi KM. Mieszkańcy Ząbek, Zielonki, Kobyłki i Wołomina mogliby znowu korzystać z tego udogodnienia. Są duże szanse na sukces.

Wspólny bilet, pozwalający na podróżowanie z biletem warszawskiej komunikacji miejskiej w pociągach KM i WKD, został wycofany ostatecznie z linii wołomińskiej 1 lipca 2013 roku po prawie roku „przepychanek” z ZTM. Oferta upadła po tym, jak z jej finansowania wycofały się Ząbki.

Według samorządowców z linii wołomińskiej ZTM Warszawa miał zbyt wygórowane oczekiwania finansowe w zakresie dopłat do Wspólnego Biletu. Z kolei ZTM uważał, że zwiększenie udziału gmin w finansowaniu wynika z konieczności ujednolicenia zasad dopłat do Wspólnego Biletu w całej aglomeracji.

Ząbki zrezygnowały ze współfinansowania Wspólnego Biletu ze względu na znaczące podwyższenie kosztów. W zamian powstała linia „Ząbki-2”. Autobus umożliwia dotarcie mieszkańcom do węzła przesiadkowego przy ul. Radzymińskiej (centrum handlowe M1) i w rejon dwóch stacji kolejowych, w Ząbkach i Rembertowie. Znaczenie miało również to, że w autobusach ZTM dojeżdżających do Ząbek obowiązują tańsze bilety pierwszej strefy biletowej. Dodatkowo po otwarciu przystanku Warszawa Zacisze-Wilno pasażerom dojeżdżającym z Ząbek bardziej opłacał się zakup biletu odcinkowego KM do 5 kilometrów i biletu ZTM na pierwszą strefę.

Od 1 lipca 2013 mieszkańcy Ząbek, Zielonki, Kobyłki i Wołomina nie mogli korzystać z biletów ZTM w pociągach Kolei Mazowieckich. Na zlikwidowaniu wspólnego biletu bardziej cierpieli mieszkańcy dalszych miejscowości: Zielonki, Kobyłki i Wołomina. Dla większości mieszkańców powiatu wołomińskiego oznaczało to zwiększenie kosztów codziennych dojazdów. Zamiast jednego biletu ZTM ważnego w obu strefach biletowych, musieli kupować bilet KM do przystanku Warszawa Zacisze-Wilno oraz bilet ZTM ważny tylko w pierwszej strefie. Niektórzy przesiedli się do prywatnych autobusów dojeżdżających do stolicy.

Pracownicy ZTM spotkali się ze wszystkimi przedstawicielami gmin leżących na linii wołomińskiej. Przekazali jasne i jednoznaczne stanowisko. ZTM jest gotowy, żeby wznowić współpracę i wprowadzić wspólny bilet na pociągi Kolei Mazowieckich. Jak się dowiedzieliśmy, w gminach trwają ostatnie ustalenia. ZTM twierdzi, że wkrótce ogłosi zakończenie procesu ustaleń i powrót wspólnego biletu ZTM-KM na linii wołomińskiej stanie się faktem.

Przyspieszenie rozmów ZTM z gminami nieobjętych wspólnym biletem jest konsekwencją przyjęcia przez Radę Miasta Warszawy „planu transportowego”. Dokument obejmuje w zakresie obsługi transportem zbiorowym wszystko co dzieje się w Warszawie i aglomeracji. Plan obejmuje też 30 gmin, z którymi Warszawa ma podpisane umowy na obsługę komunikacyjną. To pierwszy dokument, który wykracza poza granice Warszawy. To ważny sygnał dla samorządów, że Warszawa chce współpracować ze wszystkimi gminami podmiejskimi.

Dokument obejmuje ocenę i prognozę potrzeb przewozowych, charakterystykę sieci komunikacyjnej, finansowanie usług przewozowych, organizację przewozów, pożądany standard usług przewozowych, informację pasażerską i kierunki rozwoju.

„Plan zrównoważonego rozwoju transportu zbiorowego dla m.st. Warszawy z uwzględnieniem publicznego transportu zbiorowego organizowanego na podstawie porozumień z gminami sąsiadującymi” to ważny dokument z punktu widzenia komunikacji miejskiej. Zebrano w nim wszystkie dotychczasowe ustalenia związane z funkcjonowaniem stołecznej komunikacji publicznej.

Rada Miasta Warszawy zgodziła się w dalszym ciągu finansować przewozy podmiejskie z budżetu miasta. Warszawa partycypuje w kosztach na poziomie 60 proc. Rocznie ta kwota wynosi ok. 300 mln złotych.

Obserwatorzy obecnie prowadzonych rozmów ZTM z gminami zastanawiają się, czy teraz jak przed kilku laty, kluczowa jest opinia władz Ząbek? Czy znowu jest stawiany warunek przywrócenia stacji Ząbki do pierwszej strefy biletowej? Nie wiadomo. Byłoby to z pewnością z korzyścią dla Ząbkowian. Mieszkańcy Ząbek mogliby kupować bilet okresowy ZTM w tej samej cenie co warszawiacy i jeździć pociągiem do Dworca Wileńskiego, gdzie działa już stacja metra.

Wspólną ofertę dla podróżnych, korzystających z przejazdów środkami transportu publicznego w ramach Zarządu Transportu Miejskiego, pociągami Kolei Mazowieckich i Warszawskiej Kolei Dojazdowej, wprowadzono w 2005 roku. Od tego czasu „Wspólny Bilet” cieszy się coraz większą popularnością, a zakres terytorialny obowiązywania z roku na rok się poszerzał.

Dziś „Wspólny Bilet” w aglomeracji warszawskiej to standard. To oferta, bez której tysiące mieszkańców podwarszawskich miejscowości, ale również i wielu warszawskich dzielnic, nie wyobrażają sobie codziennych dojazdów do pracy czy szkoły. Tam, gdzie nie kursuje SKM, WKD, pociągi Kolei Mazowieckich stanowią „trzon” komunikacyjnej oferty.

Czy w wyniku obecnie trwających rozmów z ZTM mieszkańcy Ząbek będą mogli z powrotem korzystać ze wspólnego biletu? Wierzymy, że tak. Trzymamy kciuki.

Facebooktwitterlinkedin