Main Menu

Nie daj się oszukać! Nie oddzwaniaj! Uważaj na połączenia z Afryki!

Facebooktwitterlinkedin

Mieszkańcy Ząbek nie oddzwaniają na nieznane numery

Urząd Komunikacji Elektronicznej zwraca uwagę na nasilenie się zjawiska naciągania abonentów na „grube pieniądze” przez „wymuszanie” oddzwaniania na nieodebrane połączenia z nieznanych numerów i „głuchych telefonów”. Nawet minuta rozmowy może kosztować kilkadziesiąt złotych! Wysokie opłaty!

Metody oszustów

Metoda oszukiwania abonentów (najczęściej sieci telefonii komórkowych) polega na wykorzystywaniu ich skłonności do oddzwaniania na nieodebrane połączenia. „Głuche telefony” pojawiają się najczęściej w godzinach wieczornych lub nocnych i trwają bardzo krótko. Oszuści liczą na to, że użytkownik danego numeru oddzwoni z samego rana, generując wysoką opłatę.

Najczęściej na wyświetlaczu telefonicznym pojawiają się numery z Republiki Konga lub Wybrzeża Kości Słoniowej, których numery kierunkowe (+243) oraz (+225) mogą sugerować połączenia krajowe, np. z Warszawy (22) bądź Płocka (24).

Według docierających do Urzędu Komunikacji Elektronicznej sygnałów ostatnio pojawiają się także numery przypominające polskie numery komórkowe, np. (703 XXX XXX), które wykorzystują ten sam mechanizm oszukiwania abonentów.

Zdarza się również, że połączenia te są celowo przedłużane, np. użytkownik słyszy sygnał rozłączenia, lecz jeżeli sam nie naciśnie symbolu czerwonej słuchawki, połączenie trwa nadal, a co za tym idzie, operator nalicza wysokie opłaty.

Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej zwraca uwagę i przestrzega!

Pamiętaj! Jeżeli nie spodziewasz się telefonu z zagranicy, a wyświetlony na telefonie numer jest zadziwiająco długi lub nie kojarzysz międzynarodowego numeru kierunkowego tego numeru: zachowaj ostrożność! Oddzwaniaj z głową!

Zwracaj uwagę, na jaki numer oddzwaniasz. Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej apeluje o rozwagę przed nawiązaniem połączenia bądź odpisaniem. Wcześniej należy sprawdzić, czy dany numer nie jest numerem zagranicznym (połączenia międzynarodowe są droższe) lub czy nie należy do zakresu numeracji wykorzystywanej do świadczenia usług o podwyższonej opłacie (np. 708 XXX XXX). Możesz to sprawdzić na stronie internetowej UKE – TUTAJ.

Możesz też przyjąć bezpieczną zasadę, nie oddzwaniania na nieznane numery. Jeśli ktoś ma faktycznie ważną sprawę, zadzwoni kolejny raz.

Jeśli nie chcesz dać się naciągnąć, stracić kilkaset, kilka tysięcy, a nawet kilkanaście tysięcy złotych (takie przypadki się zdarzały), bądź ostrożny.

Reklamacje i mediacje

Jeśli takie połączenie zostało wykonane i jego koszt został uwzględniony w rachunku, możesz złożyć do dostawcy swoich usług reklamację. Tryb i warunki reklamacji określa rozporządzenie MAiC w sprawie reklamacji usługi telekomunikacyjnej (znajdziesz go TUTAJ).

Trzeba jednak pamiętać, że jeśli połączenie na taki numer zostało wykonane, a dostawca usług je zrealizował zgodnie ze swoim obowiązkiem, to ma także prawo obciążyć abonenta kosztami połączenia, opierając się o obowiązujący cennik.

W przypadku negatywnego rozpatrzenia reklamacji, możesz skorzystać z możliwości polubownego zakończenia sporu w postępowaniu mediacyjnym. Szczegółowe informacje na temat postępowania mediacyjnego znaleźć można na stronie internetowej Centrum Informacji Konsumenckiej (TUTAJ). Należy przy tym pamiętać, że wniesienie wniosku o mediację nie zwalnia cię z obowiązku uregulowania płatności. Sporną kwotę może umorzyć tylko dostawca usługi lub sąd powszechny w postępowaniu cywilnym.

(opr. na podstawie informacji UKE)

Facebooktwitterlinkedin