Ruszy przebudowa Marsa i Żołnierskiej! Niestety bez spornego wiaduktu!
24 marca w warszawskim Ratuszu podpisano umowę na przebudowę ulic Marsa i Żołnierskiej czyli przedłużenia Trasy Siekierkowskiej. Pojedziemy nowymi jezdniami i wiaduktami w maju 2018. To dobra wiadomość. Jest i zła. Nie będzie estakady do skrętu z Żołnierskiej w Marsa.
Przebudowa ulic Marsa i Żołnierskiej jest ważną, nie tylko dla Warszawy, inwestycją. Na przebudowę jezdni i budowę wiaduktów czekają kierowcy z Ząbek codziennie dojeżdżający do Warszawy i codziennie stojący w korkach.
Nieprzebudowany odcinek prowadzi od węzła Płowiecka i Marsa (Rondo Ignacego Mościckiego) do granicy Warszawy i wybudowanego przez samorząd województwa mazowieckiego dwujezdniowego odcinka drogi nr 631.
Przebudowana trasa znacznie poprawi połączenie z dzielnicą Rembertów i wyjazd z Warszawy w kierunku Ząbek, Zielonki, Marek, Kobyłki i Sulejówka.
To poważna inwestycja z dużym zakresem prac. Na blisko 5-kilometrowym odcinku, od ulicy Naddnieprzańskiej do granic Warszawy, przebudowane będą dotychczasowe jezdnie i wybudowane nowe wiadukty nad torami kolejowymi. Powstaną nowe chodniki i ścieżki rowerowe.
Niestety nie będą wybudowane wszystkie planowane estakady. Planowo miały powstać dwie, łączące ulice Marsa i Żołnierską i przechodzące przez skrzyżowanie ulic Chełmżyńską i Okularową. Nie będzie – przynajmniej na razie, bo jakaś nadzieja jeszcze jest – estakady, na którą najbardziej czekali kierowcy z Ząbek, zapewniającej bezkolizyjny skręt w prawo z Żołnierskiej w Marsa.
Ciągle jest pat w rozmowach władz Warszawy z Instytutem Prymasowskim w sprawie wykupu fragmentu działki, na którym planowano posadowienie jednego z filarów estakady. Instytut proponuje sprzedaż całego zajmowanego terenu za absurdalnie wysoką cenę, na którą nie mogą i nie chcą zgodzić się władze Warszawy. Specustawy drogowej, pozwalającej na przymusowe wywłaszczenie, nie można zastosować bo teren wpisano do rejestru zabytków. Do ministra kultury i dziedzictwa narodowego skierowano pismo o wykreślenie części, potrzebnej pod budowę, działki z rejestru zabytków, lecz minister nie podjął jeszcze decyzji. Jeśli zgodzi się na wykreślenie, zaskarbi sobie wdzięczność nie tylko mieszkańców Ząbek. Jednak szansa na pozytywną decyzję wydaje się niewielka.
Wykonawcą przebudowy jest wybrana w przetargu firma Metrostav a.s., która w Warszawie wcześniej przebudowała na zlecenie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Trasę Armii Krajowej i zasłynęła ekspresową przebudową mostu Grota-Roweckiego.
Mieszkańcy Ząbek mają nadzieję, że i tym razem tak będzie i czas realizacji kontraktu – 26 miesięcy – nie zostanie wydłużony, a budżet – blisko 155 mln złotych – przekroczony. Trudno jednak zapomnieć, że inwestycja jest bardzo okrojona.
(na podstawie informacji UM st. Warszawa)